Historia dużych koncernów samochodowych to często fuzje, przejęcia, wchłonięcia czy jak w ostatnich latach kupczenie pakietami akcji.
Mercedes jest jednym z największych graczy na rynku samochodów bo obsługuje wszystkie segmenty aut od najmniejszych osobowych przez terenowe, dostawcze i ciężarowe po pojazdy specjalistyczne dla wojska czy straży pożarnej czy podwozia do wielotonowych dźwigów. W związku z czym w jego dziejach spotykamy także przejęcia innych firm.
Pomijam wcześniejszą historię hanowerskiej firmy
Hanomag-Henschel bo nie o niej tu mowa w każdym razie
Daimler-Benz kupił większościowy pakiet (51%) w 1968 roku z planem wykupu 100% co udało się już dwa lata później. Dzięki temu Hanomag otrzymuje dostęp do technologii inżynierów ze Stuttgartu i pod maski lądują silniki Mercedesa.
W "kooperacji" produkowane są busy i ciężarówki lecz praktycznie dwa modele i tylko do 1974 roku kiedy to DB stawia na swoje ciężarówki i sprzedaje zakład w Hanowerze firmie
Massey-Fergusson która produkuje weń maszyny budowlane i po kilku latach sprzedaje w całości firmie
Komatsu. od Hanomag przez Henschel dalej Mercedes dalej Massey Fergusson dalej Komatsu do całkowitego zniknięcia nazwy i firmy z rynku. Dziwne to wchłonięcie bo ani DB nie zyskało przez nią dostępu do jakiejś technologii, ani nie przejęło konkurenta, nie stworzyło nic nowego bo tak ciężarówki jak i busy czy Hanomag czy Mercedes są identyczne. Nie wiem po co.
Mercedes LAPK i LAPS 1632 czyli Hanomag-Henschel F163 AK
Dane techniczne:
Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32
Pojemność: 15950 ccm
Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP
Masa: 7700kg
Ładowność: 8300kg
Ilość osi: 2
Napęd: 4x2 i 4x4
Produkowany w latach 1971-1972
Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, gruszka do betonu, śmieciarka itp, itd
Na pierwszym zdjęciu mamy do czynienia z autem Hanomaga z grillem Mercedesa bo jedyną różnicą zewnętrzną był grill oraz oznaczenie boczne (w Mercedesie 1632 umieszczone na drzwiach a w Hanomagu F 163 umieszczone na słupku przed drzwiami.)
Mercedes 2632 czyli Hanomag 263
Dane techniczne:
Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32
Pojemność: 15950 ccm
Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP
Ilość osi: 3
Napęd 6x6
Lata produkcji: 1971-1973
Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, ciągnik siodłowy, gruszka do betonu i inne
Nie mogę sie oprzeć wrażeniu że kabina przypomina polskiego Stara.
Oprócz ciężarówek produkowano także auta dostawcze:
- Mercedes L206D czyli Hanomag F20
- Mercedes L207 czyli Hanomag F25
- Mercedes L306D czyli Hanomag F30
- Mercedes L307 czyli Hanomag F35
Ze względu na ogromną ilość konfiguracji były bardzo popularne i są wciąż spotykane nawet w Polsce.
Dane techniczne dla Mercedesa L206D i L306D (przed fuzją montowano jednostkę Hanomaga - D301E2):
Silnik: wysokoprężny OM 615.917 czyli świetnie znany z W115
Ilość cylindrów: 4
Pojemność: 2197 ccm
Moc: 55KM
Skrzynia biegów: ZF 4 DS 10/2 czterobiegowa synchronizowana
Spotykane konfiguracje: skrzyniowe otwarte, skrzyniowe kryte opończą, furgon, bus, izoterma, meblowóz, karetka, laweta, więźniarka, lekki wóz strażacki, kilka rodzajów wozów kempingowych
Danych technicznych dla benzynowych wersji Mercedesa czyli 207 i 307 nie posiadam dlatego też proszę o pomoc w ich znalezieniu, chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że nie trafił tam żaden z silników DB i pozostano przy jednostkach Austina.
Wersje benzynowe Hanomaga były dwie
Silnik: benzynowy Austin Motor Company A-60-16AMW i A-70-16AMW
Ilość cylindrów: 4
Pojemność: 1622ccm i 1797ccm
Moc: 54KM i 70KM
Źródła:
www.hanomag-henschel.net
www.baggerundbahnen.de
www.baumaschinenbilder.de
www.lkv-infos.eu
www.wikimedia.com
www.blog.doctissimo.fr
www.oldtimerwelt.de
Zebrał i opracował:
filippo