MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob kwie 27, 2024 5:28 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Post: wt mar 10, 2009 8:20 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
Historia dużych koncernów samochodowych to często fuzje, przejęcia, wchłonięcia czy jak w ostatnich latach kupczenie pakietami akcji.
Mercedes jest jednym z największych graczy na rynku samochodów bo obsługuje wszystkie segmenty aut od najmniejszych osobowych przez terenowe, dostawcze i ciężarowe po pojazdy specjalistyczne dla wojska czy straży pożarnej czy podwozia do wielotonowych dźwigów. W związku z czym w jego dziejach spotykamy także przejęcia innych firm.
Pomijam wcześniejszą historię hanowerskiej firmy Hanomag-Henschel bo nie o niej tu mowa w każdym razie Daimler-Benz kupił większościowy pakiet (51%) w 1968 roku z planem wykupu 100% co udało się już dwa lata później. Dzięki temu Hanomag otrzymuje dostęp do technologii inżynierów ze Stuttgartu i pod maski lądują silniki Mercedesa.
W "kooperacji" produkowane są busy i ciężarówki lecz praktycznie dwa modele i tylko do 1974 roku kiedy to DB stawia na swoje ciężarówki i sprzedaje zakład w Hanowerze firmie Massey-Fergusson która produkuje weń maszyny budowlane i po kilku latach sprzedaje w całości firmie Komatsu. od Hanomag przez Henschel dalej Mercedes dalej Massey Fergusson dalej Komatsu do całkowitego zniknięcia nazwy i firmy z rynku. Dziwne to wchłonięcie bo ani DB nie zyskało przez nią dostępu do jakiejś technologii, ani nie przejęło konkurenta, nie stworzyło nic nowego bo tak ciężarówki jak i busy czy Hanomag czy Mercedes są identyczne. Nie wiem po co.


Mercedes LAPK i LAPS 1632 czyli Hanomag-Henschel F163 AK

Dane techniczne:
Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32
Pojemność: 15950 ccm
Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP
Masa: 7700kg
Ładowność: 8300kg
Ilość osi: 2
Napęd: 4x2 i 4x4
Produkowany w latach 1971-1972
Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, gruszka do betonu, śmieciarka itp, itd

Na pierwszym zdjęciu mamy do czynienia z autem Hanomaga z grillem Mercedesa bo jedyną różnicą zewnętrzną był grill oraz oznaczenie boczne (w Mercedesie 1632 umieszczone na drzwiach a w Hanomagu F 163 umieszczone na słupku przed drzwiami.)
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Mercedes 2632 czyli Hanomag 263
Dane techniczne:
Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32
Pojemność: 15950 ccm
Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP
Ilość osi: 3
Napęd 6x6
Lata produkcji: 1971-1973
Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, ciągnik siodłowy, gruszka do betonu i inne

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Nie mogę sie oprzeć wrażeniu że kabina przypomina polskiego Stara.


Oprócz ciężarówek produkowano także auta dostawcze:
- Mercedes L206D czyli Hanomag F20
- Mercedes L207 czyli Hanomag F25
- Mercedes L306D czyli Hanomag F30
- Mercedes L307 czyli Hanomag F35

Ze względu na ogromną ilość konfiguracji były bardzo popularne i są wciąż spotykane nawet w Polsce.
Dane techniczne dla Mercedesa L206D i L306D (przed fuzją montowano jednostkę Hanomaga - D301E2):
Silnik: wysokoprężny OM 615.917 czyli świetnie znany z W115
Ilość cylindrów: 4
Pojemność: 2197 ccm
Moc: 55KM
Skrzynia biegów: ZF 4 DS 10/2 czterobiegowa synchronizowana
Spotykane konfiguracje: skrzyniowe otwarte, skrzyniowe kryte opończą, furgon, bus, izoterma, meblowóz, karetka, laweta, więźniarka, lekki wóz strażacki, kilka rodzajów wozów kempingowych

Danych technicznych dla benzynowych wersji Mercedesa czyli 207 i 307 nie posiadam dlatego też proszę o pomoc w ich znalezieniu, chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że nie trafił tam żaden z silników DB i pozostano przy jednostkach Austina.
Wersje benzynowe Hanomaga były dwie
Silnik: benzynowy Austin Motor Company A-60-16AMW i A-70-16AMW
Ilość cylindrów: 4
Pojemność: 1622ccm i 1797ccm
Moc: 54KM i 70KM



Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Źródła:
www.hanomag-henschel.net
www.baggerundbahnen.de
www.baumaschinenbilder.de
www.lkv-infos.eu
www.wikimedia.com
www.blog.doctissimo.fr
www.oldtimerwelt.de




Zebrał i opracował:
filippo

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Na górę
 Tytuł:
Post: wt maja 26, 2009 4:25 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
filippo pisze:
chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że nie trafił tam żaden z silników DB i pozostano przy jednostkach Austina.
prawdopodobienstwo graniczace z pewnoscia ;): po przejeciu silniki wysokoprezne Hanomaga zastapiono silnikami wlasnej produkcji natomast silniki benzynowe do zakonczenia produkcji w 1978 roku pochodzily od Austina.
filippo pisze:
Dziwne to wchłonięcie bo ani DB nie zyskało przez nią dostępu do jakiejś technologii, ani nie przejęło konkurenta, nie stworzyło nic nowego bo tak ciężarówki jak i busy czy Hanomag czy Mercedes są identyczne. Nie wiem po co.
W roku 1952 koncern Rheinsche Stalwerke AG przejal firme Hanomag z Hannoveru - producenta maszyn i pojazdow. W 1964 roku nastapilo przejecie firmy Henschel z Kassel - producenta lokomotyw i ciezkich ciezarowek. Pod koniec lat 60-tych Rheinstal, na skutek ogolnego kryzysu w branzy stalowej popadla w tarapaty i zaczela poszukiwac firmy, ktora przejelaby udzialy w produkcji samochodow ciezarowych obu firm (Hanomag i Henschel). Poczatkowo prowadzono negocjacje u firma Magurus-Deutz a po ich fiasku z angielska British Leyland. Wlasnie te negocjacje zwrocily uwage Daimler AG, ktora widziala w Anglikach powazna konkurencje. Daimler, aby uniknac przejecia przez Leylanda i stworzenia w ten sposob przyczolka na niemieckim rynku postanowil rowniez przystapic do rokowan i odniosl sukces. 01.04 1969 wydzielono z koncernu Rheinstahl oddzialy pojazdow uzytkowych w obydwu firmach Hanomag i Henschel i polaczono je w nowoutworzonej spolce Hanomag-Henschel-Fahrzeugwerke GmbH z siedziba w Hannoverze, w ktorej Daimler AG objela 51% udzialow. Od tego czasu samochody otrzymaly nowa marke "Hanomag-Henschel". Pod koniec roku 1970 Daimler przejal pozostale 49% udzialow firmy. Lekkie samochody doszawcze serii F 20-F 35 (Mercedes L206D - L307) pochodzily z przejetej w roku 1966 przez Hanomaga hamburskiej (Hamburg-Harburg) firmy Tempo, konkretnie byl to model Tempo Matador, ktory pojawil sie na rynku w 1963 roku. W 1967 roku przednia czesc samochodu poddano optycznym zmianom i w takiej formie budowany byl juz do roku 1978 - po przejeciu przez Daimlera poczatkowo rownolegle pod markami Hanomag-Henschel oraz Mercedes a od 1973 roku juz tylko pod marka Mercedes. Samochod ten okreslany jest mianem harburski transporter (Harburger Transporter). W roku 1977 zaprezentowano nowy model lekkiego transportera a jego produkcja miala miejsce w przejetych rowniez za posrednictwem Hanomaga zakladow Borgward w Bremie (stad okreslenie brem(er)ski transporter (Bremer Transporter)). W 1984 roku produkcje transporterow przeniesiono calkowicie do Düsseldorfu a w zakladach w Bremie produkowano nowe w palecie Mercedesa samochody kombi (W123 a pozniej W124), oraz, z racji bliskosci portu w Bremerhaven, wersje eksportowe innych modeli.

O matko, ale sie rozpisalem... :o <br>Dodano po 13 minutach.:<br> aha, i jeszcze zrodla:
http://de.wikipedia.org/wiki/Hanomag-Henschel
http://de.wikipedia.org/wiki/Borgward
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... _in_Bremen

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
 Tytuł:
Post: wt wrz 15, 2009 10:06 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz lis 20, 2005 12:06 am
Posty: 123
Lokalizacja: POZNAŃ
takie sobie strzeliłem ;)
Obrazek Obrazek Obrazek

_________________
300TDT 4MATIC
Mercedes Poznań Club


Na górę
 Tytuł:
Post: wt mar 09, 2010 9:54 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sie 26, 2008 7:19 pm
Posty: 419
Lokalizacja: Poznań
Miałem kiedyś przyjemność dokonać zakupu wspólnie z właścicielem firmy w której pracowałem ,Hanomaga (chyba 73 lub 75 rok prod) a właściwie był to Mercedesem 608,Kierownica i atrapa miały znaczki Hanomaga .
Nadwozie piasty kół silnik i inne części miały jako oznaczenia gwiazdy MB,
Sprzedający twierdził że jest to model przejściowy ponieważ Hanomag miał kontrakt na dostarczenie pewnej ilości pojazdów dostawczych, i po likwidacji zakładu dostarczyli model 608 z dokumentami Hanomaga
Nie chciało mi się wierzyć (lata 90 modne były szczepany) po przeczytaniu tematu stwierdzam że mogła to być prawda

_________________
280 SLC 80rp


Na górę
 Tytuł:
Post: wt mar 09, 2010 11:35 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
semil05 pisze:
takie sobie strzeliłem ;)


Super, przyjemne z pozytecznym :)

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl