MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Naprawa/remont ASB 722.3
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=68471
Strona 3 z 4

Autor:  oress [ pn lip 24, 2017 6:02 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Skrzynia była rozebrana absolutnie do ostatniej śrubki. Wszystko idealnie wymyte w benzynie ekstrakcyjnej.
Płyta sterująca, też rozebrana i umytą. Wymienione wszystkie uszczelnienia na nowe z zestawu. Nowe tarczki i niektóre przekładki. Wszystkie wymiary, tolerancje podczas składania zachowane zgodnie z manualne ATSG.
Przy składaniu wszystkie tłoczki, oringi i inne smarowałem w nowym oleju Ravenol +4, pełny syntetyk i tym olejem też skrzynia została zalana. Brak jakichkolwiek wycieków.

Zrobiłem ponownie test drogowy:
- ostry start z gazem non-stop w podłodze: rusza z 1, zmienia na 2 i tak ciągnie na 2 aż do odcinki i nie chce zmienić biegu na wyższy.

- start z delikatniejszym użyciem pedału gazu: rusza z 2 i około 4000rpm wybija bieg, tak jak by był na N. Wygląda na to że przy tych 4000rpm ma ochotę wbić 3, ale coś jest nie tak i nie ma wówczas żadnego biegu.

Sprawdziłem zawór KD - działa, klika po podaniu zasilania.

Według opisów usterek z różnych manuału wygląda na to że nie ma ciśnienia na governorze.

Pytanie, co jest odpowiedzialne za to żeby było ciśnienie na governorze?

Autor:  THC [ pn lip 24, 2017 7:37 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

W jaki sposób zakładałeś skrzynie? tzn wandler na skrzyni był czy na kole zamachowym?

Autor:  oress [ pn lip 24, 2017 8:14 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Sprzęgło hydrokinetyczne było na skrzyni i doskonale wiem co grozi gdy byłoby na kole zamachowym. Wszystko weszło jak po maśle, dysponuję podnośnikiem dwukolumnowym i specjalnym podnośnikiem do zdejmowania/zakładania skrzyni.

Autor:  ukaniu [ pn lip 24, 2017 11:46 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Ciśnienie governora możesz sobie zmierzyć bo jest port. Urwany tryb governora skutkował piłowaniem na niskim biegu na zawsze. Nie powinno być rozpinania przy przejściu na 3.

Autor:  KUBUS [ wt lip 25, 2017 8:23 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Pewnie mało prawdopodobne, ale mógł wypaść/wysunąć się sworzeń od taśmy 3,4 biegu skoro pojawia się luz po 2 biegu...

Autor:  oress [ wt lip 25, 2017 8:45 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

W piątek albo w sobotę będę szukał usterki.
Napęd governora łatwo można sprawdzić, ściągnę dekielek, wrzucę N, ręką pokręcę wałem napędowym i będę widział czy governor się obraca.
Problem z taśmami raczej odpada bo obie są zaciśnięte na 2-gim biegu, więc to działa, no ale tam też zerknę.
Na razie zbadam co się da bez zrzucania skrzyni, dopóki nie kupię manometru. Może ktoś poleci jakiś odpowiedni manometr, najlepiej z zestawem różnych końcówek gwintowanych?

Autor:  oress [ sob lip 29, 2017 7:19 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Rozebrałem jeszcze raz skrzynię.
Sworznie od taśm wszystkie były na swoim miejscu, napęd governora sprawny.
Umknęła mi wcześniej jedna ważna sprawa, aż wstyd się przyznać - oringi na dnie bębnów koszy K1 i K2, te do których aby się dostać należy roznitować bębny.
Całość naprawiłem tak jak pokazano tu:

https://www.youtube.com/watch?v=H93Gcp-YGm8

Rzeczywiście oba oringi były twarde, kruche a w koszu K1 popękany jak na foto poniżej.
Co dziwne, w zestawie uszczelnień do 722.3 nie było tych dwóch oringów, kupiłem w sklepie z hydrauliką siłową.

Obrazek

Teraz objawy są nieco inne, ale nadal nie ma 3 i 4 biegu. Mianowicie,
Ruszając delikatnie na D jedzie na 2 biegu do 3000rpm, po czym rozsprzęgla, tak jak by wrzucił na N, ale jak przygazuję to przy 4000rpm znów zapina 2-kę i mogę jechać do odcinki.
Wcześniej 2-ki już nie zapinał.

Natknąłem się jeszcze na taki opis:
http://www.atraonline.com/gears/2008/20 ... 8_7_38.pdf

gdzie jest mowa właśnie o tym oringu i paru innych rzeczach. Ale więcej będzie można powiedzieć po zmierzeniu ciśnień.
Wczoraj jak już wrzuciłem skrzynię do auta to po godz. 19:00 kurier przywiózł manometr, ale nie miałem juz czasu się nim pobawić, moze jutro się uda to zdam relację.

Jak wcześniej rozbierałem płytę sterującą, to było w niej bardzo dużo tego czarnego szlamu,
być może ten szlam uszczelniał całość, a teraz po wymyciu są wewnętrzne przecieki, to tylko moje przypuszczenie.
Nie ma mowy o tym abym coś pomylił w składaniu płyty sterującej, wszystkie tłoczki, sprężynki układałem w kolejności na tackach do bilonu i jeszcze sprawdzałem z manualem ATSG i wszystko się zgadzało. Położenia kulek i zaworków również tożsame z rysunkami z manualu.

Jak zmierzę ciśnienia, może uda się stwierdzić coś więcej.

Autor:  Andrzejo [ pn lip 31, 2017 7:40 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Przydalaby ci sie druga plyta sterujaca do testow - wiedzialbys, czy problem lezy w sterowaniu, czy w mechanice. Do tego jej wymiana to 15-20 minut, w porownianiu do godziny-dwoch przy zrzucaniu calej skrzyni.

Autor:  oress [ pn lip 31, 2017 7:51 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Pytanie czy potrzebuję identyczną płytę sterującą czy wystarczy jakakolwiek z 722.3 , czy może podejdzie również z 722.4 ?

Autor:  Andrzejo [ pn lip 31, 2017 8:53 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

W teorii powinna podejsc od dowolnej 722.3 i bedzie to "jakos" dzialalo. Mozesz miec przelaczenie przy innych obrotach, inna plynnosc zmian, ale powinienes miec wszystkie biegi do przodu.

Autor:  oress [ pn lip 31, 2017 1:36 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Jedna rzecz przyszła mi do głowy:
W zestawie uszczelek były 3 różne papierowe uszczelki pod płytę sterującą, kształtem pasowała tylko jedna, ale nie porównywałem dokładnie ze starą uszczelką czy wszystkie otwory (a jest ich sporo) pasują ze sobą.
Starej uszczelki na szczęście jeszcze nie wyrzuciłem, więc to sprawdzę.

Autor:  KUBUS [ czw sie 03, 2017 7:16 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

oress pisze:
Jedna rzecz przyszła mi do głowy:
W zestawie uszczelek były 3 różne papierowe uszczelki pod płytę sterującą, kształtem pasowała tylko jedna, ale nie porównywałem dokładnie ze starą uszczelką czy wszystkie otwory (a jest ich sporo) pasują ze sobą.
Starej uszczelki na szczęście jeszcze nie wyrzuciłem, więc to sprawdzę.


Tak jak pisałem myślę że moja płyta jest ok.
Przed wyjęciem skrzyni zmieniłem olej i filtr i miałem wrażenie że na chwilę 3 ciągnie ale po rozgrzaniu nic. Tylko 1 i 2.

Autor:  zegarek [ ndz sie 06, 2017 12:53 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

W razie co mogę poratować płytą od 722.3 (z W140)

Autor:  oress [ ndz sie 06, 2017 11:22 am ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

KUBUS pisze:
miałem wrażenie że na chwilę 3 ciągnie ale po rozgrzaniu nic. Tylko 1 i 2.

Objaw wskazuje na nieszczelność oringów na dnie bębnów K1, K2.



Papierowe uszczelki sprawdzone, porównałem ze starych zdjęć, narazie nie zdejmowałem płyty.
A w manualu piszą, że była nowa i stara wersja płyty sterującej, ja mam tą nową i według opisów do niej pasuje uszczelka od starej i nowej wersji.
Natomiast do starej wersji płyty pasuje tylko uszczelka do starej wersji.

Zauważyłem coś jeszcze dziwnego, w manualu ATSG jest:

Obrazek

a u mnie wygląda jak poniżej:

Obrazek

W ogóle nie ma tych teflonowych ringów 167a i na pewno ich nie było, nawet wałek wygląda inaczej. I w zestawie uszczelnień też nie mam nic co by tam mogło pasować.
Jest też nieścisłość w nazewnictwie, bo tu piszą o wałku pośrednim (intermediate shaft), a w rzeczywistości mam tylko wjeściowy i wyjściowy (jak na drugim foto),
a na rysunkach w manualu wałek wyjściowy wygląda jeszcze inaczej.

Kubus, Zegarek, odezwę się w prywatnej wiadomości, jestem zainteresowany obiema płytami, zobaczymy co wyniknie z podmianki.


EDIT:

Natknąłem sie jeszcze na coś zastanawiającego,
tutaj:

http://www.benzworld.org/forums/w140-s- ... -am-4.html

Jest mowa o "zagubionym" łożysku, to które jest wskazane na poniższym foto:

Obrazek
Obrazek

W mojej skrzyni tego łożyska nie było. Ale kto wie czy być powinno?
Różne internetowe EPC różnie podają, jedne z łożyskiem inne bez, więc już zgłupiałem.
Rozbierając skrzynię za pierwszym razem nie natknąłem się na żadne szczątki tegoż łożyska.

Np. według tego EPC łozysko jest w mojej skrzyni: (pozycja nr 116)
https://nemiga.com/pl/cat_spares/epc/me ... =124226501

Ale tu już go nie ma:
http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=030

Czy ktoś dysponujący EPC mógłby sprawdzić i ewentualnie potwierdzić lub zaprzeczyć czy w mojej skrzyni ma być to łożysko?
Pełny numer skrzyni to: 124 27 37 01 722 341 3148248

Autor:  ukaniu [ ndz sie 06, 2017 11:02 pm ]
Tytuł:  Re: Naprawa/remont ASB 722.3

Łożysko występowało w późnych skrzyniach 91-97. Ty pewnie nie masz tam bieżni.
Ciągle nie mogę znaleźć rozpiski kanałków w który dmuchnąć sprężonym aby sprawdzić czy sprzęgła się włączają jak trzeba i czy nie ma przedmuchów pomiędzy. Dał bym głowę miałem to gdzieś...

Strona 3 z 4 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/