MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=66778
Strona 1 z 1

Autor:  fufi21 [ ndz cze 21, 2015 5:46 pm ]
Tytuł:  Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Czy ktoś moze mi podpowiedzieć jak zmniejszyć temp. przy której włącza się wentylator wskazany na zdjęciu. Teraz włącza się dopiero jak temp dobija do czerwonego pola.

Załączniki:
wiatrak.jpg
wiatrak.jpg [ 30.21 KiB | Przejrzano 6958 razy ]

Autor:  Marian-m110 [ ndz cze 28, 2015 9:15 am ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Część to jest do klimy dodatkowy. A schładzać ma wiskoza z drugiej strony wentylatora. Trzeba zobaczyć czemu nie działa, musi hałasować.

Autor:  Omen [ ndz cze 28, 2015 7:20 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Elektryczny działa ok bo on właśnie w takich sytuacjach kryzysowych ma za zadanie wspomagać wisko. Sprawdź wisko, pewnie do wymiany.

Autor:  jakub_gozdzik [ pn cze 29, 2015 7:10 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

W Twoim samochodzie wentylator elektryczny jest aktywowany przez dwa czujniki:
- pierwszy to czujnik ciśnienia czynnika chłodniczego. Czujnik jest zamontowany na filtrze osuszaczu i odchodzą od niego dwa kabelki na płaskie złączki. Jeśli zewrzesz te dwa kabelki, wtedy załączy się wentylator. Mógłbyś spróbować dobrać inny czujnik, który będzie " masował" przy niższym ciśnieniu. Wiadomo, że ciśnienie również wynika z temperatury pod maską. Jeśli motor jest gorący, wówczas ma to wplyw na wzrost ciśnienia w układzie klimatyzacji. Zakładam oczywiście, że klima u Ciebie dziala bez zarzutów?
- drugi to czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Jest to jednopinowy czujnik, który powiniem dawać masę przy 110 stopniach. Łatwo go zlokalizować, bo ma czerwony plastik w obudowie. Być może ten czujnik masz zepsuty i wentylator załącza się poprzez czujnik ciśnienia. Zdejmij wtyczkę z tego czujnika i dotknij do masy. Jeśli wówczas wentylator ruszy, to będzie oznaczało, że czujnik nie ma już parametrów fabrycznych i masuje za późno.
Jeśli wentylator nie ruszy, wówczas coś jest nie tak z instalacją, albo przekaźnikiem od wentylatora. Właściwie powinieneś zacząć od sprawdzenia instalacji w sposób jaki opisałem wyżej.
Jeśli instalacja jesk ok, to wymień sobie czujnik temperatury na taki, który daje masę przy niższej temperaturze.
Pozdrawiam

Autor:  Marian-m110 [ pn cze 29, 2015 7:15 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Viskoza powinna dać radę

Autor:  jakub_gozdzik [ pn cze 29, 2015 7:36 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

W korku wiskoza może zrobi kupę, nawet jak będzie nowa. Silnik w korku pracuje na niskich obrotach i nawet jeśli sprzężenie jest stu procentowe, to i tak wentylator kręci się za wolno, żeby tloczyć odpowiednią ilość powietrza, potrzebną do schłodzenia silnika. Przecież nie będzie wyrzucał na luz i podnosił obroty silnika??
Zarówno w modelu z klimą i bez, wisko jest takie same i dlatego producent wpadł na genialny pomysł, żeby dołożyć dodatkowy wentylator.
Kolega fuli pewnie ma kompresor Harrison A6, który ma moc ok 7 KM więc silnik jest znacznie obciążony stojąc w korku. Wiskoza jest wystarczająca jedynie bez załączonego kompresora, jednak po zalączeniu klimy, musi być wspomagana przez dodatkowy wentylator... To zupełnie normalne.

Pozdrawiam

Autor:  fufi21 [ pn cze 29, 2015 10:22 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Dzięki za wszystkie podpowiedzi. Sytuacja u mnie wygląda tak, że kompresor od klimy jest póki co wymontowany, bo probujemy go reanimować, nie obciąża więc silnika.
Po wymianie wiskozy na nową nadal się grzał w korku. Parę dni temu wymieniłem więc czujnik temperatury na taki który ma 2 ustawienia 85 i 90 stopni. Poki co mam ustawiony na 85 stopni, czy to poprawnie? Jest lepiej, temp nie idzie do góry, ale czekam na upały w weekend i zobaczymy czy wszystko jest ok. Sprawdzę też ten czujnik ciśnieniowy, bo o tym nie wiedziałem.

Jeszcze jedno pytanie. Czy to normalne ze po wyłączeniu silnika, nawet gdy ten jest bardzo gorący, wentylator nie włącza się automatycznie. jak w nowszych samochodach. Włąsnie raz się tak załatwiłem, że o tym zapomniałem i na gorącym silniku wyłączyłem go i wentylator się nie włączył.

Autor:  jakub_gozdzik [ wt cze 30, 2015 8:03 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

To, że wentylator nie chodzi po wyłączeniu zapłonu, to normalne, tu nie ma czasowego przekaźnika.
Przyczyną grzania może być też zakamieniona chłodnica, zużyta pompa wody. A powiedz, jak masz wysoką temperaturę i włączysz ogrzewanie na max, to temperatura spada?

Ja też walczylem w mojej v12 z temperaturą, kupiłem nową pompę, chlodnicę, visco... a problem na zawsze rozwiązało wpięcie w układ chłodniczy trzech małych chłodnic, co powiększyło pojemność układu o jakieś 6 litrów. Teraz silnik nawet w upały nie grzeje się i ma cały czas 90 stopni.

Autor:  fufi21 [ pt sie 14, 2015 3:42 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

Czujnik temp zalaczania wentylatora wymienieny i to nawet z takim bajerem ze moze sie zalaczac przy 85 lub 90 stopniach :-) stary byl juz chyba za stary i zalaczal sie dopiero przy bardzo wysokiej temp. dodatkowo znalazla sie jeszcze dziura w chlodnicy. Narazie wiec korki w upaly nam nie straszne. dzieki za wskazowki

Autor:  jakub_gozdzik [ pt sie 14, 2015 8:10 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

masz zdjecie tego czujnika z bajerem?

Autor:  Nemo [ ndz wrz 06, 2015 1:22 pm ]
Tytuł:  Re: Wentylator - jak obniżyć temp. załączania?

jakub_gozdzik pisze:
.........Ja też walczylem w mojej v12 z temperaturą, kupiłem nową pompę, chlodnicę, visco... a problem na zawsze rozwiązało wpięcie w układ chłodniczy trzech małych chłodnic, co powiększyło pojemność układu o jakieś 6 litrów. Teraz silnik nawet w upały nie grzeje się i ma cały czas 90 stopni.

Skutek prawidłowy ale nieprawidłowe rozwiązanie. Konstrukcja auta jest na tyle dobra, że jeden wentylator całkowicie wystarcza do trzymania w ryzach temperatury nawet w największe upały i w największych, drogowych korkach. Najprawdopodobniej chłodnica jest tak zakamieniona, że żadne normalne płukanie jej już nie pomoże. Płukanie środkami bardziej agresywnymi spowoduje co najwyżej uszkodzenie chłodnicy do końca. Ewentualnie jeśli większe kawałki kamienia oderwą się a będzie to działo się w zamontowanej chłodnicy, mogą uszkodzić układ przelotu płynu albo uszkodzić pompę.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/