MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt mar 29, 2024 10:30 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: czw wrz 10, 2015 6:35 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
Witam
czy ktoś z szanownych Kolegów miał już może do czynienia z instalacją elektryczną od klimatyzacji w w123 lub podobnym?
chodzi mianowicie o to,że brak jest prądu na wtyczce do wentylatora klimy wychodzącej z karoserii.
już jak kupiłem beczke zauważyłem,że wentylator nie chodzi. okazało się,że odpięta jest wtyczka znajdująca się koło lewego klaksonu. po podpięciu też bez rezultatu. podpiąłem wentylator na krótko i też cisza. więc wine zwaliłem na wentylator. rozebrałem go i faktycznie okazało się,że szczotki w silniczku były zjechane do granic możliwości,a że ktoś je "dusił" aż do końca to stopiły szczotkotrzymacz. ale wymieniłem szczotki,udało mi się "odbudować" jakoś szczotkotrzymacz i wentylator ruszył. oczywiście podpięty na krótko. bo we wtyczce wychodzącej z instalacji auta brak jest prądu.
instalacja niedaleko tej wtyczki rozgałęzia się. 1 wiązka idzie do osuszacza,2 niestety łączy się w większą instalacje i idzie do auta. styki przy osuszaczu poczyściłem,bezpieczniki w puszce na grodzi sprawdziłem. bez rezultatu.
czy ma ktoś pomysł gdzie szukać przyczyny?
dodam,że klima nawet bez wentylatora daje rade elegancko. ale jak silnik cały czas obciążony jest sprężarką to po jakimś czasie zaczyna rosnąć temperatura powyżej 90. po wyłączeniu klimy temperatura po kilku min wraca na 90.

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: ndz wrz 27, 2015 8:14 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Poszukaj w internecie schematu el. i zobacz jak to jest. Gdybyś miał problem ze znalezieniem, to coś pomyślimy. Jaką masz klime? Na "pionowe kółko?, Klimatronik? czy jeszcze inną?
Wentylator jest załączany albo przez czujnik ciśnienia na osuszaczu, albo czujnik temperatury na silniku. Działają one tak, że jak osiągną zadany parametr, to podają "masę" na przekażnik od wentylatora.
Przekaźnik od wentylatora jest na lewym wewnętrznym nadkonu. (srebrny klocek).
Więc u Ciebie albo przekażnik, albo czujniki, albo wiązka.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: ndz wrz 27, 2015 1:15 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
no to już troche rozjaśniłeś.
w schemat el się nawet nie zagłębiam bo i tak nic z niego nie zrozumiem ;) ja nie lubie prądu,a on mnie.
jednak to co napisałeś to już coś daje,wiadomo gdzie szukać.
jak sprawdzić czy ten przekaznik jest dobry?
na czujniku osuszacza cały czas powinien być prąd?
i najważniejsze - czy wentylator klimy powinien chodzić odrazu po włączeniu klimy czy dopiero jak czujnik osiągnie żądany parametr?
włącznik klimy na pionowym kółku

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: ndz wrz 27, 2015 4:10 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Na czujniku ciśnienia nie ma nigdzie "+", jest tylko minus. Czujnik po uzyskaniu parametru przekazuje minus na przegaźnik. Na srebrnym przekaźniku jest schemat jego działania. Ciężko będzie Ci go sprawdzić, jeżeli nie obracasz się w schematach elektrycznych. Ale na spokojnie popatrz na ten schemacik i powiedz co widzisz. Jakie masz oznaczenia na pinach przekaźnika.
Wentylator nie wchodzi zaraz po załączeniu klimy. Ma on dwa zadania, obniżanie ciśnienia w układzie klimatyzacji, lub dodatkowe chlodzenie przy uzyskaniu zbyt wysokiej temperatury przez silnik.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: pn wrz 28, 2015 3:55 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
na nadkolu mam 2 srebrne przekazniki,oba są o takich samych symbolach.
czy jeżeli zawioze taki przekaznik do elektryka to stwierdzi mi on czy przekaznik jest dobry? czy musi mieć całe auto z wiązką?

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pn wrz 28, 2015 5:13 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
spokojnie stwierdzi, nawet na nim jest schemat elektryczny

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: pn wrz 28, 2015 10:30 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
tak,jest tam schemat. ale ja z niego i tak nic nie skumam.
ok,w takim razie jutro zabiore oba na sprawdzenie
a to normalne,że są tam 2 takie same przekazniki?

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pt paź 02, 2015 3:39 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
żeby nie było,że temat odpuściłem - przekazniki zawiozłem do elektryka na sprawdzenie. ale ma to zrobić dopiero po weekendzie. także wtedy ewentualnie będe prosił o dalszą pomoc

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: czw paź 08, 2015 8:09 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
przekazniki sprawdzone - niby są dobre. więc co radzisz następne sprawdzić?
aha,jak przekazniki były u elektryka to podczas wystawiania beczki na dwór z ciekawości załączyłem klime. i o dziwo działa i bez tych przekazników. to normalne?

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pt paź 09, 2015 8:08 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
no to teraz trzeba sprawdzic, czy na przekażniki dochodzi "+" i czy mają masę...

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: sob paź 10, 2015 4:09 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
a więc pomału coś zaczyna się klarować - na jedno z gniazd przekazników nie dochodzi masa. prawe gniazdo ma 2 masy i 2 +,lewe gniazdo ma 2 + i żadnej masy. jak pożyczyłem na krótko mase z prawego przekaznika to wentylator ruszył jak armia radziecka na berlin.
ważne,że już mniejwięcej jest trop. ale gdzie szukać przyczyny braku tej masy? bo instalacja tuż obok zbiera się w 1 grubą wiąche i wchodzi do kabiny. a tam to już istny labirynt.
wolałbym spróbować zrobić to tak jak było w oryginale. w ostateczności tylko dam mase pod podstawą przekazników,tak żeby nie było widać kombinacji.
dodam tylko,choć pewnie to wiesz,że lewe gniazdo przekaznika jest prawdopodobnie od wentylatora. bo to ono po podaniu lewej masy obudziło ów wentylator.
prawe gniazdo przekaznika,to sprawne jest raczej od kompresora bo gdy wkładam lub wyjmuje przekaznik to kompresor "daje znać"
BARDZO Ci dziękuje za pomoc. i licze,że jeszcze coś doradzisz w tym temacie.
Pozdrawiam

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: sob paź 10, 2015 8:15 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Bo na przekaźnik masę dają czujniki. No więc skoro po daniu masy na przekaźnik wentylator ruszył, to znaczy, że prawdopodobnie masz uszkodzony czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego oraz dodatkowy czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik. Pamiętaj, że wentylatory nie ruszają w momencie włączenia klimy. Ruszają w dwóch przypadkach:
1. Kiedy ciśnienie czynnika w układzie klimatyzacji przekroczy 21 barów.
2 . Kiedy temperatura silnika przekroczy 110 stopni.
Więc jeśli nigdy nie osiągnąłeś takich stanów, wentylator nie startował. A jeśli sugerowałeś się słabym działaniem klimy, to prędzej masz za mało gazu, lub zajechaną sprężarkę, która nie tłoczy tak jak powinna.

Kończąc miętolić nasz temacik, sprawdz instalację w następujący sposób.

Czujnik temperatury cieczy - jednopinowy czujnik najczęściej z czerwoną czapeczką. Szukając go znajdziesz pewnie na silniku dwa czujniki jednopinowe. Jeden jest od wskaźnika temperatury, drugi do klimy. Zeby sprawdzić który jest do czego, zdejmij wtyczki z któregoś i zobacz czy wskaźnik temperatury umarł. Jeśli już będziesz wiedział który jest od wskaźnika, to drugi będzie od klimy. Teraz zdejmij wtyczkę z tego od klimy i przytknij kabel bo masy. Po dotknięciu do masy wentylator klimy powinien wystartować.

Czujnik ciśnienia - zamontowany na filtrze osuszaczu ( jajowata puszka zamontowana za prawą lampą) . Do czujnika dochodzą dwa kabelki z płaskimi wtyczkami. Zdejmij obie i zewrzyj je razem, wówczas wentylatory też wystartują.

Jeśli w opisanych sytuacjach wentylatory załączą się, wtedy z instalacją wszystko jest ok. Jeśli nie, to gdzieś uszkodzone kable.

Pozdrawiam

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: pn paź 12, 2015 3:15 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
a więc tak - na silniku znalazłem tylko 1 czujnik temperatury. na środku głowicy,poniżej/pomiędzy świecami żarowymi. to czujnik temp cieczy. czujnika od klimy nie znalazłe. tzn możliwe,że jest on na osuszaczu. bo idą do niego (osuszacza) 4 kable,które są ze sobą w pewien sposób połączone. niestety dziś nie wziąłem aparatu ze sobą. tak bym pokazał o co chodzi.
no i jak dałem minus na 1 wsówke to wentylator ruszył.
czyli co,oskarżamy osuszacz?
piszesz też,że wentylator włączy się jak czynnik przekroczy 21 barów lub temp cieczy chłodzącej 110stp.
Kolega Mercfan mówił,ze w jego benzyniaku załącza się odrazu po włączeniu klimy,a w dieslu chwile po jego włączeniu. inny kolega też pisał,że włącza mu się wentylator zaraz po odpaleniu klimy.
to czy naprawde nie jest tak,że wentylator w w123 powinien chodzić razem z klimą?
dziś chciałem rozgrzać silnik porządnie,ale niestety na postoju nie doszedł mi nawet do 80stp mimo załączonej klimy. a jako że auto jest częściowo rozbebeszone do remontu to nie było możliwości przegonić go żeby bardziej zagrzać.
Pozdrawiam

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Post: pn paź 12, 2015 8:09 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
W żadnym samochodzie wentylator nie powinien chodzić non stop zaraz po wlączeniu klimy. Jeżeli tak się dzieje, to coś jest nie tak. Wentylator jest po to , żeby gaz w skraplaczu przeszedł ze stanu gazowego w stan ciekły w momencie, gdy pęd powietrza nie jest w stanie zchłodzić skraplacza. W czasie jazdy robi to pęd powietrza.
Jesli wentylator chodzi cały czas to najprawdopodobniej walnięty jest czujnik ciśnienia.
Proponuję poszukaj w internecie opis działania układu klimatyzacji. Dużo Ci się rozjaśni.
Nie wiem czemu czły czas myślisz, że skoro nie działa wentylator non stop, to coś jest nie halo. Proponuję podjedz do serwisu i sprawdz najpierw ilość gazu.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: pn paź 12, 2015 8:56 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lis 04, 2010 3:25 pm
Posty: 481
Lokalizacja: Frombork
tzn nie upieram się,poprostu wydało mi się to defektem. skoro kilka innych beczek tak ma.
to czyli teoretycznie można założyć,że możliwe,ze mam wszystko ok. tylko przekonam się o tym dopiero jak by silnik osiągnął wymaganą temperature? a chyba lepiej żeby silnik nie osiągnął tych 110stp
do serwisu niestety nie mam jak bodjechać w najbliższym czasie gdyż auto jest w trakcie remontu

_________________
obecnie:
W123 240D USA '82
W123 300TDT USA '81
W123 250 sedan '81
vw Touran 1.9 dsg - na codzień. wierny jak beczka.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 42 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl