Witam,
1. Druga wajha, ta bardziej w tyłu, uruchamia 2 rzeczy - dołącza przedni napęd i uruchamia reduktor. W położeniu 2H mamy tylko tył bez reduktora. Auto jeździ normalnie, napędzane są koła tylne. W położeniu 4H mamy już dopięty przód, ale nadal bez reduktora. Zapięcie przodu trzeba sprawdzić na postoju i w trakcie jazdy. Wajha powinna chodzić lekko, a zapięcie przedniego napędu powinno odbyć się bez zgrzytów czy szarpnięć. Prawidłowość zapięcia przodu można wyczuć innym zachowaniem się auta (inne prowadzenie), ale najlepiej po prostu ruszyć gwałtownie na luźnej nawierzchni (piasek, żwir) i obserwować czy auto "odbija" się z 4 łapek. Kolejne położenie wybieraka to N - wtedy mamy reduktor w pozycji neutral. Można sobie do woli wbijać biegi, a auto nie ma prawa jechać. Używa się tego n.p. do mechanicznych wyciągarek zasilanych przez dodatkowo montowaną przystawkę odbioru mocy. Ostatnie położenie to 4L. Tutaj nadal mamy napęd na 4, ale dodatkowo załączony reduktor. Reduktor w modelu 230GE ma 2,14, zatem auto zacznie jechać "wyraźnie inaczej"
Załączenie reduktora trzeba sprawdzić na postoju. Wysprzęglić (lub automat na N) i przesunąć wybierak w pozycję 4L. Podobnie jak przy uruchamianiu napędu przedniego musi to być lekko, bez szarpnięć czy zgrzytów. Auto straci kopa i prędkość, ale nabierze siły. Ruszyć z każdego biegu i zatrzymać auto. Powinien ruszyć także z 4 (lub 5 jak jest) i z każdej pozycji automatu (poza N i P oczywiście
). Reduktor w Geli, jako jedyny mi znany, jest synchronizowany i można go włączyć i wyłączyć także w tracie jazdy. Przy manualu wystarczy wysprzęglić i przełożyć z 4H na 4L. Pamiętać tylko trzeba, aby po włączeniu reduktora wrzucić jednocześnie wyższy bieg, najlepiej o 2 do góry. W automacie trzeba dać na N i powtórzyć w/w czynności. Potem dać na D - skrzynia sama dobierze sobie przełożenie.
Trzeba pamiętać, że wybierak od napędu i reduktora w Geli chodzi lekko, jak na Mercedesa przystało. Ciężka praca lewarka nie musi koniecznie świadczyć o zużyciu elementów, może to świadczyć o nieużywaniu napędów i reduktora.
2. Blokady - uruchamia się "guziczkami" na tunelu środkowym poprzez wyciągnięcie ich do góry. Blokady powinno się uruchamiać na postoju, należy unikać włączania blokad pod silnym obciążeniem, bo można je zniszczyć. Po włączeniu blokady na desce pod zegarkiem/obrotomierzem zapalą się czerwone kontrolki. Ale uwaga - kontrolka jest wskaźnikiem zadziałania, zatem nie zapali się od razu po wyciągnięciu "guziczka". Trzeba autem ruszyć, a najlepiej tak, aby koła lekko zabuksowały. Wtedy kontrolki powinny się zapalić. Blokad nie sprawdzać na asfalcie! Zjechać na miękkie, zapiąć przód i tył. Auto powinno, niezależnie od warunków i obciążeń, kręcić wszystkimi 4 kołami jednocześnie i z taką samą prędkością. Można to także sprawdzić n.p. na podnośniku.
3. Przeniesienie napędu - wybite krzyżaki i nadmierne luzy w przeniesieniu napędu będą się objawiać stukami przy zmianie obciążeń, czyli n.p. przy zmianie biegów. W automacie najlepiej się to sprawdza przy przejściu z R na D i odwrotnie. Luzy sprawdzić na wszystkich położeniach wybieraka reduktora (2H, 4H i 4L). Niewielkie stuki mogą wystąpić jako suma luzów technicznych. Ale jeżeli spod podwozia nap....dala to znaczy, że układ jest wybity. A to może świadczyć o intensywnych jazdach terenowych lub o holowaniu przyczepy (wtedy bardziej będzie słychać tył).
Ktoś to przeczytał?
<br>
Dodano po 7 minutach.:<br> Jeśli chodzi o kolory - zewnętrznego nie mogę odszukać, ale nie mam też zbyt wiele czasu na szukanie
Tapicerka powinna być skórzana, dwukolorowa w ciemnej zieleni (niezły czad). Siedzenia Recaro - tak wynika z VIN'u.
Auto powinno mieć poszerzenia nadkoli, znane z 463.
Jak masz to podeślij zdjęcia - jestem ciekaw tej Geli. <br>
Dodano po 6 minutach.:<br> Co do kolorów:
http://4x4abc.com/G-Class/460color1.html
Niestety w żadnej zakładce nie ma 7172. Może to być lakier specjalny limitowanej serii na koniec produkcji. Wiem, że była w '89 roku partia rocznicowych 230GE, bardzo bogato wyposażonych. Może mówimy o takim G?