MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
http://forum.w114-115.org.pl/

Olej silnikowy - prawdy i mity.
http://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=23414
Strona 26 z 26

Autor:  Danek [ sob wrz 08, 2012 8:06 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Ja po 20 latach jazdy(191 tys. przebiegu ) na 10w40 Mobil półsyntetyk, przeszedłem na syntetyczny 5W/50 do aut z dużym przebiegiem ale też Mobil 1:
2000 km i nic się nie dzieje.Jedynie co zauważyłem po 1000 km zrobionych w trasie na wakacjach , to dziwnie wypalone na biało- siwo końcówki rury wydechowej?? [totalszok]
Co ciekawe w Vectrze przy 280 tys. zalałem ten sam olej, przejechane już około 10.000 km:
żadnych niepokojących zmian. W tym aucie zauważyłem,że silnik wyraźnie ciszej pracuje.

Autor:  TESTOR [ pn maja 27, 2013 3:37 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Silnik ciszej pracuje na tym oleju bo jest bardzo zakitowany. Tzn. stosunkowo gęsty olej.

Spotkałem się też z klientami, którzy jeżdżą w starych autach na oleju np. Elf 25W50 - masło nie olej, ale przy dużych ubytkach pozwala jeszcze trochę pojeździć bez remontu - np. silniki ciężarowe Mercedesa V12 i okrętowe/przemysłowe Volvo które są cholernie drogie w naprawie tak się ratuje - ale na krótko przy tak obciążonych motorach.
Mimo wszystko zaryzykowaliśmy kiedyś ten olej do W123 300D 88KM - do motoru, który był na wykończeniu i auto zrobiło już z 60 000km, a właściciel chwilowo zapomniał o remoncie.


Ja sam jeżdżę na syntetyku Shell Helix Ultra Racing 10W60 i choć producent mojego auta zaleca 5W30 (lub 0W30) to ten olej jest bezapelacyjnie lepszy (choć droższy dużo).

A przy moim silniku R6 biturbo 2800ccm PB98 dobry olej ma znaczenie (dwie turbiny) bo producent dopuszcza nawet 1 litr na setke zużycia.
I póki co po zrobieniu 125 000 km. auto nie bierze grama oleju. Wszystkie o-ringi i uszczelniacze są w dobrym stanie. Brak wycieków i bardzo dobre właściwości odprowadzania ciepła i neutralizacji kwasów.

Wymiany robię co 15 000km

Obrazek

Autor:  Cem [ śr cze 05, 2013 9:21 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Zmieniłem olej z Mobila 15W/40 na Mobil 5W/50 w "stodziewięćdziesiątce D" z przebiegiem circa 900 tyś.
I nic. [palacz]

Autor:  Danek [ ndz lis 10, 2013 10:43 am ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

U mnie kolejny raz wymiana na 5w/50 Mobila, przy okazji już 20 - tego, corocznego przeglądu w ASO MB( hamulce, akumulator, itp.). Silnik chodzi super: ciśnienie nawet na rozgrzanym max.(zresztą zawsze takie było).
Vectra przekroczyła już dawno 300. tys. i po zaaplikowaniu kolejny raz tego oleju, też bez zmian. :)
Auta z lat 90 - tych to jest to !!!

Autor:  hogben [ ndz lis 10, 2013 2:10 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

trocin pisze:
Witam :)

Zastanawiam sie teraz nad innym olejem przy wymianie w W140 (aktualnie Valvoline MaxLife 10w40) i z rozeznania na razie biore pod uwage dwa oleje Fuchs:
Titan Race Pro S 10w50 lub 10w60. Dosc drogie (210 i 260zł za 5l) ale podobno robią robote... wydaje mi sie ze bada odpowiednie tym bardziej ze M119 ma dosc wysoką temp. roboczą (110 stopni).

Może ktoś coś powiedzieć o tych olejach? Lub polecic cos równie dobrego... przebieg ok. 300 tys., z czego 20 tys. na LPG silnik chodzi idealnie. Auto rzadko jeżdzone zimą, garażowane.

http://olejefuchs.pl/titan-race-pro-s-10w50-pl.html
http://olejefuchs.pl/titan-race-pro-s-10w60.html


Ja do swojej "lochy" zalewam teraz full syntetyk 20W50. Testowałem go wcześniej w C124 i uzyskiwałem 0,5 wyższe ciśnienie na max rozgrzanym. Moje obecne i tamto C124 ma instalację LPG . Myślę że szczególnie przy gazie syntetyk jest potrzebny , bo gaz ma tendencję do agresywniejszego spłukiwania oleju.

Trocin - moim zdaniem 10W** będzie dobry na zimę , na lato lepszy będzie 20W**.



[zlosnikeh] He , he - refleks poziom "epic" - nie ma to jak dobra rada po 17 miesiącach. Stanowczo za rzadko tu bywam. [zlosnik] Co nie zmienia faktu że do M119 polecam jak wyżej

Autor:  WujekT [ ndz lis 10, 2013 10:23 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Mam w140 z silnikiem m119 i temperatura mało kiedy przekracza 90 stopni,wymień chłodnicę .Gaz lpg nie spłukuje filmu olejowego.Zjawisko spłukiwania filmu występuje tylko na benzynie, głównie w niskich temperaturach wtedy kiedy zwiększona jest dawka paliwa.Zjawisko to bardzo uwydatnia się przy zasilaniu z gażnika.

Autor:  WujekT [ pn lis 11, 2013 8:39 am ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

20x50 przecież to jak mazut,nic dziwnego że przy takiej gęstości oleju rośnie ciśnienie.Jaki zatem jest wydatek pompy?W żadnej specyfikacji nie znalazłem takich parametrów oleju do tego silnika

Autor:  hogben [ pn lis 11, 2013 10:19 am ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

WujekT pisze:
Gaz lpg nie spłukuje filmu olejowego.Zjawisko spłukiwania filmu występuje tylko na benzynie, głównie w niskich temperaturach wtedy kiedy zwiększona jest dawka paliwa.Zjawisko to bardzo uwydatnia się przy zasilaniu z gażnika.


Sprawdziłem.Słuszna uwaga. Człowiek błądzi całe życie. [zlosnikz]

WujekT pisze:
20x50 przecież to jak mazut,nic dziwnego że przy takiej gęstości oleju rośnie ciśnienie.Jaki zatem jest wydatek pompy?W żadnej specyfikacji nie znalazłem takich parametrów oleju do tego silnika


Syntetyczne 20W50 ma poprawioną płynność w stosunku do mineralnego. Jeżeli producent zaleca 15W40 to przejście +/- jedną klasę gęstości nie będzie mieć żadnych negatywnych skutków dla pompy. Różnice mogą pojawiać sie od około -25 oC. A jak napisałem wyżej to jest olej na lato , więc ryzyka nie ma , a korzyści są znaczące.

Autor:  Szumek [ pn lis 11, 2013 6:24 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

W czym są te znaczące korzyści? Chyba, że ktoś się masturbuje nad wyższym ciśnieniem oleju, które i tak jest podawane "mniej więcej", bo wskaźnik jest elektryczny. [zlosnik]

20W opisuje parametry zimnego oleju - i jest to mazut przy rozruchu na zimno. Nie ma to nic do rzeczy w przypadku rozgrzanego silnika. Żeby mieć na ciepłym SAE 50 i wyższe ciśnienie oleju, wystarczy wlać 5W50 - wtedy silnik ma smarowanie natychmiast po odpaleniu i jednocześnie na gorącym jest wyższe ciśnienie.

Nowoczesny silnik, z hydrauliczną regulacją zaworów, gdzie 15W40 jest dopuszczalny, ale już raczej niezalecany - ba, już w silnikach z lat 80-tych zalecany był 10W40 (M103, itp.) - a ktoś leje przedpotopowe 20W (choćby i syntetyczne) i jeszcze mówi o jakichś korzyściach. Bez sensu...

Jednak mieli rację likwidując te manometry w nowszych modelach...

Autor:  WujekT [ pn lis 11, 2013 10:01 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Brawo Szumek.wypowiedż trafna .

Autor:  Petermar [ śr lis 04, 2015 1:43 am ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

hej, osobiście do w123 D nie polecałbym Shell Helix 10W-40, z powodów, o których napisałem tutaj viewtopic.php?f=24&t=59815&start=15#p507555
w sumie dopiero teraz po roku użytkowania, a może też i po dolaniu tych 2 litrów z małych litrówek przestał tak schodzić olej i silnik zaczął jakby nieco miękko pracować. Być może kupiłem jakichś podrobiony olej, bo ten z bańki 4l różnił się od tego z 1l i kolorem i zapachem - ten z 4l biały przezroczysty i o chemicznym zapachu, ten z 1l żółty i olejowy zapach. Mam nadzieję, że nic nie poleciało, bo początkowo olej szedł jak nie wiem, silnik stracił moc, praca stała się taka twarda, sucha, silnik zaczął jarmolić, po rozgrzaniu szedł gorzej niż przed, no brak mocy, hałas i mało jazdy.
Zaraz wymieniam na inny i zobaczymy.

Autor:  Janfocus [ pn mar 13, 2017 11:51 am ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

123 240d jest w rodzinie od 12 lat i 12 lat temu zmieniłem mu olej na 10w40, po 12 latach eksploatacji silnik niezmiennie dobrze pracuje, brak wycieków.
Moje M103 w126 też podobnie jak poprzednie M117 przesadziłem na 5w50... Teraz kolej na syntetyk w ASB...

Pozdrawiam
js

Autor:  kristof74 [ wt lip 11, 2017 12:19 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Na czym jak na czym, ale na oleju nigdy nie oszczędzałem i nie zamierzam tego robić. Mam kilka aut, stosunkowo w miarę nowych, ale moim pierwszym autem była Fabia, która do tej pory jeździ w rodzinie, a ponieważ o nią bardzo dbałem, mimo 14 lat eksploatacji nie ma wycieków, mimo, że jeszcze jest wlewany półsyntetyk :)

Autor:  kristof74 [ pn paź 30, 2017 11:42 pm ]
Tytuł:  Re: Olej silnikowy - prawdy i mity.

Na oleju i częstotliwości wymiany nie powinniśmy oszczędzać. Ja wymieniam regularnie co 13 tys km, leję Texaco Havoline 5w40 i wszystko super :)

Strona 26 z 26 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/